søndag den 2. februar 2014

3.U i Bruxelles

Bruxelles, 22.-26. januar

You can think of it as either an awful hostel or a nice prison”. Sådan lød beskrivelsen af det hostel 3.U skulle bo på under vores studierejse til Bruxelles. Forventningerne til hotellet var lave, men med den helt rigtige positive indstilling pakkede vi vores kufferter og drog af sted mod Kastrup Lufthavn.

Eleverne fra 3.U skulle hver især booke flybillet, hvilket resulterede i, at nogle ankom til hostelet tidligt om morgenen og andre senere på eftermiddagen. Vi tjekkede ind, stillede bagagen på værelset og skyndte os derefter ud for at se, dufte og smage på Bruxelles. Der blev bl.a. spist moules frites, men også Belgiens helt store delikatesse (efter min mening) belgiske vafler blev indtaget med stor kærlighed og nydelse. På billedet ses en vaffel med jordbær, flødeskum og nutella.

Vi må nok ærligt indrømme, at værelserne lignede fængselsceller, men heldigvis skulle vi kun tilbringe tid derinde i sovende tilstand. I kælderen under vores værelser var der en lille bar, hvor vi tilbragte vores onsdag aften med store fadøl og et par glas Tequila Sunrise.

Torsdag skulle vi være klar kl. 7:45, da vi havde et møde med EU-parlamentarikeren, Margrethe Auken fra SF. Efter et lille security check blev vi ført ind i et foredragslokale, hvor hun fortalte os om, hvad hendes arbejde i Parlamentet går ud på, og hvilke sager hun arbejder med lige for tiden. Hun skulle hurtigt af sted med flyveren, og vi tog bussen ud til NATO’s hovedkvarter. Selve bygningerne var ikke imponerende. Vi blev ført ind i et rum med en masse borde, hvori der var placeret mikrofoner og høresnegle. 3.U morede sig gevaldigt og talte om, at denne form for kommunikation burde indføres i HG’s klasselokaler, da det kun var muligt for én person at tale ad gangen. Efter 10 minutter trådte en velbygget mand ind og begyndte at fortælle om NATO’s formål, hovedopgaver og de udfordringer, der venter i fremtiden. Et spændende og informativt foredrag!

Bagefter tog vi tilbage til EU-parlamentet og mødte en anden EU-parlamentariker, Søren Søndergaard fra Enhedslisten, der er imod EU. Han havde mange argumenter, og vi fandt hurtigt ud af, at han er en mand af mange ord. Måske lidt for mange ord til 3.U’s historielærers smag, der næsten under hele foredraget sad med lukkede øjne. Han udtaler dog, at han ikke sov, men der er flere fra klassen, der har modstridende beviser.

Timerne fløj af sted, og det blev fredag. Denne dag stod på besøg i den danske ambassade, hvor vi hørte om, hvordan det er at arbejde på en ambassade, men også om Belgiens sprogstrid og historie. Om aftenen var der ”kulturel aften”, som oprindeligt skulle have været et besøg på Delirium, som er en bar fyldt med lidt over 2800 forskellige øl, men grundet semifinalen i håndbold valgte hele klassen at tage på sportsbar og se kampen live på storskærm. Aftenen endte igen i baren under vores hostel med fadøl og drinks.

Lørdag morgen startede vi ud med en fælles brunch på en nærliggende café, hvor vi bagefter havde nogle små elevoplæg, som vi skulle fremlægge på diverse udvalgte spots rundt omkring i indre by. Lørdag var vores sidste aften, så der besluttede vi igen at spise sammen. Vi tog på en græsk restaurant, som lå 100 meter fra hotellet. Her fik vi god og mættende aftensmad, før jagten på et diskotek startede. Vi fandt dog ”kun” en cocktailbar, hvor vi fik en drink eller to – nogle personer fik måske lidt flere end to glas…
Ærligt talt var baren en smule kedelig, så nogle fra klassen valgte at tage hjem. Resten af klassen fortsatte nu jagten efter et diskotek, og efter en lille gåtur endte vi på You Night Club, som er lidt vildere end det vante Retro. Her blev der festet igennem natten lang, om det så var dansende på gulvet og bordene eller crowd surfing, så havde alle det sjovt.

Hjemrejsedagen var kommet, og 3.U skulle tjekke ud kl. 10 søndag formiddag. Nogle var mere kvæstede end andre, men det hører sig også til på en studieturs sidste dag. Alt i alt har turen til Bruxelles været en lærerig og social tur – dette gælder både for elever og lærere.