torsdag den 23. januar 2014

Ny konge af bogkælderen

Han ledede bogkælderen med hård, men retfærdig hånd. Alt var i systematisk orden og han var altid klar til at hjælpe en hvis man havde brug for at finde en bestemt bog. Men til jul gik han på pension efter 20 år på skolen og overlod herredømmet af bogkælderen til en ny. Han var frygtet af nogen, men respekteret af endnu flere. Det er selvfølgelig Bog-Mogens.

Han har været her på HG i ca. 20 år, og holdt styr på alle elevernes bøger, sørgede for at der kom beskeder ud når bøgerne blev hjemkaldt og sendte en til kontoret når man måtte betale for den bog, man havde endevendt huset for at finde, men stadig forblev forsvundet. Han er venlig mand, som man altid fik et smil tilbage af når man kom ned i bogkælderen. Under SRP skriveperioden, skulle jeg ned og hente lidt flere bøger, som jeg kunne tilføje til min allerede voksende samling. Og han var venlig til at hjælpe mig med at finde de bøger jeg skulle bruge. Samtidig fortalte han mig at han stoppede og han skulle oplære en ny "lærling" op. Han skræmte mig først med at det var Ole Jelby, men det vidste sig at det var en helt ny en. Jeg ved der er mange fra min årgang,, der havde glædet sig til at aflevere deres sidste bøger til Bog-Mogens, og bagefter løber ud i skolegården med huen trukket ned over hovedet. 
Men nu skal vi aflevere vores gamle bøger til den nye bestyrer af bogkælderen - Paul. Som Rektor fortalte til sidste fredags morgensamling, skal Paul ikke bare sidde i bogkælderen, men også sidde på kontoret og lave en masse administrativt arbejde. 

Vi var nede i kælderen og spørge den nye efterfølger til Bog-Mogens, om hans indtryk af HG.

Hvad synes du om modtagelsen på skolen?
-Det har kun været positivt.

Har eleverne og lærerne været søde ved dig?
-Ja, det synes jeg. Indtil videre.

Hvorfor valgte du at overtage posten efter Bog-Mogens her på HG?
-Jeg har brug for lidt afveksling. Jeg har tidligere været ansat på firmaet Bodum og har læst til kørerlærer, men nu er jeg her og skal arbejde med at administrere bog depotet og andet administrativt arbejde.

Skal du have et bog relateret navn?
-Nej, det synes jeg ikke. Jeg er jo den eneste Paul på skolen, så jeg vil overlade det til eleverne at give mig et navn.

Så på vegene af Bloggen vil vi sige mange tak til Bog-Mogens for nogle dejlige år, og velkommen til Paul, som nok allerede har fået et helt nyt bog relateret navn, så han rigtigt kan føle sig hjemme på HG. Stort velkommen til Kælder-Paul - den nye konge af bogkælderen! 

Anna Kirkegaard

Ingen kommentarer: