torsdag den 13. marts 2014

Månedens lærer

Han er kun 25 år, kommer fra Aarhus, lever et dobbeltliv og er uddannet både i historie og kemi, for at lærerjobbet ikke skal blive for ensidigt. I dette eksklusive martsinterview med en af de grønneste lærere på skolen, får vi lov til at høre om Niels Kræmmer.


Tirsdag i spisefrikvarteret. Vi skulle egentlig mødes i lokale 18, men fordi foråret har bragt fuld sol og varme med sig, beslutter vi os for at søge udenfor. Godt nok må vi gå et stykke, for der er mange andre HG'ere, som har fået samme idé med udendørsfærdslen- et særsyn i det herrens år 2014... man fornemmer sommeren ligger på lur. Til sidst finder vi en mur i læ for vinden nede ved Rønnebær Allé Skolen.

Hverdag
Niels kommer direkte fra universitetet og har kun arbejdet på HG siden i sommers. Han har mange klasser fra alle årgange i kemi, og er ikke ansat for at undervise i historie.
"Det er rart at have nogle 3.g-klasser, for der sker rigtig meget i løbet af tiden på gymnasiet."
Det er måske sommetider mere roligt at have 3.g'ere?
"Aerh er du gal- det kan ikke sammenlignes! Jeg tror det ville være godt at prøve at lade nogle 3.g'ere undervisere nogle 1.g-klasser- det kunne de lære meget af. Jeg har sådan en idé med at det i virkeligheden ikke er eleverne, men lærerne som lærer mest til daglig, for det kræver enormt meget at sætte sig ind i noget stof, og så bagefter også kunne fremlægge om det og svare fyldestgørende på de spørgsmål, der bliver stillet."

Direkte, direkte, direkte
Ja, og det der med universitetet, så er du jo ikke så gammel igen...
"Nej," griner Niels, "det er rigtig- og jeg underviste faktisk allerede i et halvt år dengang jeg var 22."
Nå hold da op! Men det vil sige, du så gik direkte videre fra gymnasiet?
"Ja jeg er altid gået direkte, direkte, direkte. Og det har også gjort, at jeg altid har været den yngste i alle sammenhænge. Men jeg har altid bare haft lyst til at tage videre. Dengang jeg gik i folkeskolen, ville jeg gerne videre i gymnasiet, for jeg følte ikke vi lærte nok i folkeskolen, he he - og da jeg gik i 3.g, ville jeg gerne bare læse videre i stedet for at tage sabbatår. Efter nogle år på universitetet havde jeg dog brug for en pause og tog et halvt sabbatår- det var der jeg underviste."
Hvad vil du råde os til at gøre, når vi en gang går ud?
"Altså om man kommer ud på arbejdsmarkedet og skal være der i 39 eller 40 år, det betyder nok ikke så meget. Man kan sagtens tage nogle sabbatår og gøre det man har lyst til- personligt ville jeg gerne læse videre med det samme."

At være den yngste og at undervise
Hvordan er det at være så ung en lærer?
"Årh, men det vænner man sig til. Også på mit studie var der mange, som var fem år ældre og min kæreste er fire år ældre end mig." (godt scoret) "Og sådan er det også her på gymnasiet- det er ligesom om alderen bliver lidt udvisket, når man bliver de der 24-25 år... men det kan da godt være at mine kolleger snakker om mig som 'Ham den lille lort der!'. Det er faktisk meget sjovt, ha ha, jeg bor jo i nærheden, og der ligger sådan en Aldi, og så skulle jeg ind og købe en aftenøl en dag, hvor ekspedienten, selvom jeg havde fuldskæg, insisterede på at se ID- som om jeg ligner en på 15!"
Jeg synes nu alligevel, du forstår, at sætte dig i respekt i undervisningen.
"Arj ja, men jeg tænker også sommetider på om jeg er for hård ved mine klasser. Det skal jo være sådan at en lærer giver eleverne lyst til at vide mere om faget. Men de skal heller ikke pleases for meget- at sige 'Det er vel nok godt' hele tiden, nytter heller ikke noget. Så det handler nok meget om at finde den der balance."
Nå ja- det kan jo være det kommer når du bliver ældre?
"Jamen jeg tror egentlig heller ikke mange af de gamle lærere forstår balancen helt. De har bare accepteret at de ikke forstår den, måske."
Ja og klasser er vel også forskellige, så man kan vel heller aldrig helt være sikker på den måde man underviser.
"Helt klart! Det er også det, jeg håber kan gøre det spændende at være lærer."

Uniliv
Og du gik på Aarhus universitet? Var der fedt?
"JA! Jeg mødte helt klart en masse spændende typer og meget forskellige mennesker. Det har været nogle af de fedeste år i mit liv."
Vil du anbefale det så?
Det vil jeg helt klart! Nu har jeg jo ikke gået på KU eller noget andet, men det var virkelig dejligt. Det er ligesom sådan et super fedt universitet, der er samlet omkring en stor park i midten, hvor man mødes, og det er et pissegodt studiemiljø."
Og det er nogle gode fester...?
"Ja. Okay det var nok det jeg mente i virkeligheden. Fede fester. Jeg prøver bare lidt at pakke det ind i fine ord, hehe," siger han.

Jeg kommer til at tænke på noget:

Gymnasieliv- nogle gode råd
Hvilket gennemsnit gik du egentlig ud af gymnasiet med?
"Altså det var den gamle skala, og der var det 9.7, men hvis man konverterer det til den nuværende må det være 10.6, så det var jo egentlig meget godt. Problemet var at jeg fik 11-taller i rigtig mange af mine fag, men at der var nogle enkelte, som jeg havde svært ved."
Hvad motiverede dig dengang?
"Det gode snit skyldes nok at jeg prøvede at vise interesse for fagene. Måske savner jeg også det lidt hos nogle af mine elever- når nu de er her på gymnasiet, så kan de jo ligeså godt prøve at få det bedste ud af det! Et af mine mottoer er nok "Fake it 'till you make it", og det er der mange der ville kunne bruge. At vise en falsk interesse for faget, indtil man har sat sig ind i det. Og SÅ bliver det næsten altid spændende. Det er jo også de færreste bøger, der er spændende allerede fra side 1. Man skal lige give det en reel chance."

Dobbeltliv og drømme
Hr. Kræmmer har en lejlighed i Aarhus, men fordi han arbejder på Helsingør Gymnasium, har han også en lejlighed i Nordsjælland. Omgangskredsen er dog fortsat i Jylland.
"Det er ikke just Breaking Bad, men jeg føler lidt at jeg sommetider lever et dobbeltliv. Når jeg kommer til Aarhus omgåes jeg stadig i de gamle studiemiljøer og tager stadig til universitetsfester. Men i Helsingør skal jeg være et forbillede for mine elever og sige alt muligt klogt. Jeg prøver virkelig også at lade være med at bande- hvilket ikke altid lykkes."
Har du noget du gerne vil have opfyldt i livet?
"Altså jeg ved ikke rigtig... jeg vil faktisk rigtig gerne have børn. Når man selv bliver gammel og kedelig, er det livsbekræftende at følge andres opvækst.
Det kan jo faktisk også perspektiveres til undervisningen, hvor det er dejligt at se eleverne udvikle sig."

For at få 12
"Det vigtigste er at vise interesse for faget. Gejst og engagement er noget af det som virkelig tæller højt. Jeg kan sagtens finde på at lade en elev gå fra 02 til 10 fra det ene standpunkt til det andet, hvis vedkommende begynder at vise interesse, og møder velforberedt op til timerne. Det er aldrig for sent at skifte kurs, og man behøver ikke at være et ufejlbart geni til kemi for at få 12."

Så er pausen slut, jeg takker for interviewet, og vi smutter hver især tilbage til vores gøremål. Solen skinner stadig. Kemilektor Niels Kræmmer lunter ind på lærerværelset.

Marco

Ingen kommentarer: